PDL consideră că taxarea impusă de Guvernul Ponta prin noul timbru de mediu este „abuzivă, discriminatorie și extrem de periculoasă pentru siguranța traficului din România”, a declarat vineri vicepreședintele PDL Sulfina Barbu, arătând că USL reduce parcul autor din România „la stadiul de cimitir”.S
ulfina Barbu a spus într-o conferință de presă că românii care vor contesta în instanță acest timbru de mediu vor avea cu siguranță câștig de cauză și a precizat că PDL va uza de toate mijloacele la dezbaterea din Parlament a ordonanței de urgență privind timbrul de mediu pentru a „impune modificarea acestui timbru astfel încât să nu mai fie discriminatoriu”.
„Această taxă denotă disperarea Guvernului USL de a face rost de bani la buget pe spatele celor mulți”, a precizat Barbu, menționând că timbrul de mediu a fost gândit de guvernul USL astfel încât „să-i afecteze cel mai grav pe cei mulți din România, pe proprietarii mașinilor Euro 3 și Euro 4, adică circa 49% din parcul de mașini din România”.
Sulfina Barbu a arătat că „structura parcului auto din România este următoarea: non-euro 13%, Euro1 – 2%, Euro 2 – 23%, Euro 3 – 20%, Euro 4 – 29% și Euro 5 – 13%”.
„Mai exact avem în România peste două milioane de proprietari de autoturisme Euro 3 și Euro 4. Este exact aceeași tehnică folosită de USL pentru a face rost de bani pentru stat aplicată la impozitarea unui milion de fermieri din România și a IMM-urilor cu 3% din cifra de afaceri”, a adăugat Sulfina Barbu.
Ea a arătat că argumentele invocate de guvernul Ponta pentru această taxă, printre care acela că „poluatorul plătește”, sunt „niște minciuni”. Ea a spus că cele mai poluante mașini, și anume cele non-euro, Euro1 și Euro 2 sunt taxate cel mai puțin.
Potrivit Sulfinei Barbu, proprietarii mașinilor Euro 3 și Euro 4 pe motorină dotate cu filtru de particule sunt „profund nedreptățiți și discriminați”.
„Una din cele mai tranzacționate mașini, Volkswagen Golf fabricat în 2003 cu motor Euro 3 – la model pe benzină taxa este de 384 de euro, la modelul pe motorină, deși dotat cu filtru de particule, taxa este de 2.497 de euro. O Dacie Logan fabricată în 2006, cu motor Euro 4 are taxă de 660 de euro la modelul pe benzină și de 1.376 de euro la modelul pe motorină”, a explicat Sulfina Barbu, arătând că posesorii de autoturisme Euro 3 și Euro 4 pe motorină au o taxă foarte mare în comparație cu cea pe benzină.
De asemenea, Sulfina Baru a mai spus că noua taxă anulează toate eforturile făcute din 2005 până în prezent prin programul Rabla care a scos de pe șoselele României sute de mii de mașini vechi, nu doar poluatoare, dar și un pericol în trafic.
„Taxa impusă de guvernul USL îi forțează pe proprietari să lungească durata de utilizare a mașinilor vechi. Altfel spus, cu cât mașina ta e mai veche, cu atât mergi mai mult cu ea, cu atât ieși mai ieftin. Românii vor fi tentați să cumpere mașini vechi în detrimentul mașinilor mai puțin poluante atât timp cât taxa pentru o mașină non-euro este incomparabil mai mică decât la o mașină Euro 4 de exemplu. În trafic vor fi din ce în ce mai multe rable cârpite care vor pune în pericol toți participanții la trafic”, a adăugat Sulfina Barbu.
Timbrul de mediu – care are valori de la sub 50 de euro, pentru un autoturism nou Euro 5, la peste 2.500 de euro, pentru unul Euro 3 de 10 ani – intră în vigoare vineri, pe fondul multiplelor decizii de restituire a vechii taxe auto, care vor costa statul, anul acesta, 400 de milioane de lei.
Ordonanța de Urgență a Guvernului 9/ 2013, care prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea mașinilor, intră în vigoare vineri, noul sistem de taxare înlocuind vechea taxă auto.